Spørsmål & Svar

Oppsett av epost / POP3

I dette eksemplet skal vi sette opp epostkontoen navn@dittdomene.info for Ola Nordmann, som POP3-konto.
Der navn@dittdomene.info fremkommer, skal du bytte ut med din epostadresse.
Der Ola Nordmann fremkommer, skal du bytte ut med ditt navn.

Steg 1
I Outlook så klikker du på Fil – øverst til venstre i Outlook


Steg 2
1. Klikk på Legg til konto


Steg 3
1. Velg Manuelt oppsett eller flere servertyper
2. Klikk Neste


Steg 4
1. Velg POP eller IMAP
2. Klikk Neste


Steg 5
1. Skriv ditt fulle navn eller firmanavn
2. Skriv inn din epostadresse
3. Velg POP3
4. Server for innkommende e-post er: pop3.cpanel.guru
5. Server for utgående e-post: smtp.cpanel.guru
6. Brukernavn er hele epostadressen
7. Passordet som hører til epostkontoen
8. Velg Flere innstillinger…


Steg 6
1. Gi kontoen et navn, slik at du gjenkjenner den hvis du må redigere på den.
2. Velg arkfanen Server for utgående e-post


Steg 7
1. Velg Serveren for utgående e-post (smtp) krever godkjennig
2. Velg arkfanen Avansert


Steg 8
1. Innkommende port settes til: 995
2. Ugående port (SMTP) settes til 587
3. Hak av for Denne serveren krever kryptert tilkobling (SSL)
4. Bruk følgende type kryptering for tilkobling: TLS
5. Klikk OK


Steg 9
1 Klikk på Neste og Outlook tester om innstillingene er korrekte


Steg 10
1. Hvis alle innstillinger er ok vil du få grønne haker og du kan klikke på Lukk
Hvis du ikke får grønne haker, sjekk da om du har satt korrekte innstillinger og korrekt passord


Steg 11
1. Gratulerer, du er nå klar til å sende og motta epost. Klikk Fullfør!


I dette eksemplet skal vi sette opp epostkontoen navn@dittdomene.info for Ola Nordmann, som POP3-konto.
Der navn@dittdomene.info fremkommer, skal du bytte ut med din epostadresse.
Der Ola Nordmann fremkommer, skal du bytte ut med ditt navn.

Steg 1
1. Klik på Fil
2. Klik på Legg til konto


Steg 2

1. Velg Konfigurer serverinnstillingene eller flere servertyper manuelt
2. Klikk Neste


Steg 3
1. Velg E-post på Internett
2. Klikk Neste


Steg 4
1. Skriv ditt fulle navn eller firmanavn
2. Skriv inn din epostadresse
3. Velg POP3
4. Server for innkommende e-post er: pop3.cpanel.guru
5. Server for utgående e-post: smtp.cpanel.guru
6. Brukernavn er hele epostadressen
7. Passordet som hører til epostkontoen
8. Velg Flere innstillinger…


Steg 5
1. Gi kontoen et navn, slik at du gjenkjenner den hvis du må redigere på den.


Steg 6
1. Velg arkfanen Server for utgående e-post
2. Velg Serveren for utgående e-post (smtp) krever godkjennig


Steg 7
1. Velg arkfanen Avansert
2. Innkommende port settes til: 995
3. Velg Denne serveren krever kryptert tilkobling (SSL)
4. Ugående port (SMTP) settes til 587
5. Bruk følgende type kryptering for tilkobling: TLS
6. Klikk OK


Steg 8
1 Klikk på Neste og Outlook tester om innstillingene er korrekte


Steg 9
1. Hvis alle innstillinger er ok vil du få grønne haker og du kan klikke på Lukk
Hvis du ikke får grønne haker, sjekk da om du har satt korrekte innstillinger og korrekt passord


Steg 10
1. Gratulerer, du er nå klar til å sende og motta epost. Klikk Fullfør!


Start outlook 2007

Naviger til Verktøy | Kontoinstillinger...


I vinduet som vises, velger en Ny...



Velg Konfigurer serverinnstillingene eller flere servertyper manuelt



Velg E-post på Internett




Fyll ut:
Navn
E-postadresse

Kontotype: POP3

Server for innkommende epost er ditt domenenavn
Server for utgående e-post er ditt domenenavn

Brukernavnet er din epost adresse
Passordet er det passordet du har satt i cpanel

Huk av Husk passord hvis du ikke ønsker å oppgi passordet hver gang du sjekker/sender epost

Når alt er utfyllt, trykk på knappen Flere innstillinger... og deretter fanen Server for utgående epost

Huk av Serveren for utgående e-post (SMTP) krever godkjenning
Det skal også være valgt Bruk samme instillinger som serveren for innkommende epost



Velg deretter fanen Avansert



Sett Utgående e-post (SMTP) til 587
Under Levering velger du om hvor lenge en kopi av eposten skal ligge på serveren eller om den skal slettes når den blir slettet lokalt
Jo lengre eposten ligger på serveren, desto mer plass vil du bruke. Det er ikke noe problem å oppgradere størrelsen på ditt webhotell, men det vil
tilkomme en kostnad.

Trykk OK og deretter Neste og det vil komme opp en test som viser om oppsettet ditt virker.

Start Microsoft Live Mail

Velg Legg til e-postkonto


Fyll ut som med din informasjon og huk av Konfigurer serverinnstillingene manuelt for e-postkonto



Velg POP3 og ditt domenenavn som innkommende og utgående server. Huk av for Min utgående server krever godkjenning
Verifiser at ditt oppsett er tilnærmet lik det som er under.


Trykk Neste og kontoen din skal være satt opp.


Velg Instillinger på din iphone/ipad

Deretter velger en Mail, kontakter, kalendere


Her velger en Legg til konto...



Deretter Annet


og Legg til e-postkonto


Velg POP og fyll ut med din informasjon


Vertsnavn er ditt domenenavn og Brukernavn er din epost adresse. Du setter passordet i ditt cpanel

Dersom du har problemer med å sende e-post kan du gå inn i innstillingene for e-post kontoen, velge "SMTP" under "utgående e-posttjener", og kontrollere at Bruk SSL er slått av. Godkjenning er satt til Passord og Tjenerport er satt til 587


Start opp epost programmet


Velg Arkiv fra menyen og deretter Legg til konto...


I vinduet som kommer opp fyll ut
Fullt navn:
E-postadresse:
Passord:
E-postadresse og passord er det du har satt i ditt cpanel.
Trykk deretter Fortsett



I det neste vinduet velger du POP og fyller ut:
Beskrivelse
Innkommende e-posttjener (Ditt domenenavn)
Brukernavn (din epost adresse)
Passord


Får du opp en melding om Verifiser sertifikat trykker du Koble til


I det neste vinduet fyller du ut følgende
Beskrivelse
Utgående e-posttjener:
Bruk kun denne tjeneren
Bruk godkjenning
Brukernavn (din epost adresse)
Passord (som du har satt i ditt cpanel)


Er at satt opp korrekt, vil dette vinduet vise



Start thunderbird og naviger til Verktøy | Kontoinnstillinger ...



Trykk på knappen Kontohandlinger og velg Legg til e-postkonto



Fyll ut:
Navnet ditt:
E-postadresse:
Passord:
Huk av for Husk passord
Trykk deretter på knappen Fortsett


Vinduet vil skifte og en vil få frem knappen Manuelle innstillinger. Trykk på denne


Velg POP3 for Innkommende
Tjenernavn skal være domenenavnet ditt
Port skal være 110 og 587
SSL skal være satt til Ingen
Autentisering skal være Vanlig passord
Brukernavn er din epost adresse



Trykk deretter Opprett konto

Får du opp en advarsel


Huker en av for Jeg forstår risikoen og trykker på Opprett konto